Split payment a jednoosobowa działalność gospodarcza

Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Podczas prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej można skorzystać z mechanizmu płatności split payment. Kiedy takie rozwiązanie będzie wymagane i jakie może przynieść korzyści?

Własna działalność gospodarcza – korzyści i obowiązki

Założenie własnego biznesu to szansa na pewną wolność i niezależność oraz potencjalnie wysokie zyski, jednak wiąże się to także z obowiązkami. Najczęściej wybieranym sposobem na prowadzenie firmy w Polsce jest jednoosobowa działalność gospodarcza. Zaletą takiego rozwiązania jest stosunkowo prosta forma – tzw. JDG można założyć przez internet, listownie lub w urzędzie całkowicie za darmo. Warto zaznaczyć, że nie jest wymagane wniesienie kapitału początkowego, jednak właściciel firmy odpowiada swoim całym majątkiem za zobowiązania firmy. Z tego względu kluczowe będzie rozsądne rozporządzanie zasobami przedsiębiorstwa.

Jednym z najważniejszych obowiązków przy prowadzeniu firmy jest rozliczanie się z urzędem skarbowym. Oprócz kilku form opodatkowania przedsiębiorcy mają do wyboru także dodatkowe rozwiązania, takie jak split payment – mechanizm podzielonej płatności (MPP). Głównym celem zastosowania tej opcji jest zwiększenie płynności finansowej poprzez czasowe „zamrażanie” środków na rachunku VAT.

Kindel Media/pexels.com

Na czym polega split payment?

Przy korzystaniu z MPP płatności za usługi firmy są dzielone na dwie części. Kwota netto zostaje przelana na podstawowy rachunek sprzedawcy, z kolei na rachunek VAT trafia kwota podatku VAT. Konto bankowe w efekcie dzieli się na dwa subkonta, które są wykorzystywane w nieco innych celach.

Split payment zapewnia wiele zalet – jedną z nich jest łatwiejsze rozwiązywanie w urzędzie skarbowym spraw dotyczących ewentualnych niejasności w transakcjach. Ponadto w ten sposób można sprawnie oddzielić środki firmy od kwot VAT, by uniknąć problemów związanych z brakiem możliwości zapłaty podatku oraz odsetek od zaległości. Split payment pozwala także na skorzystanie ze skróconego terminu zwrotu podatku VAT wynoszącego 25 dni (na standardowych warunkach jest to 60 dni). Aby móc sprawnie wykorzystać zalety mechanizmu podzielonej płatności, niezbędne będzie uważne kontrolowanie firmowych finansów, a w szczególności rozliczeń z US.

Dobrowolny a obowiązkowy split payment

Każdy podatnik VAT ma prawo do skorzystania z mechanizmu podzielonej płatności. Warto jednak mieć na uwadze, że druga strona ma prawo odmówić stosowania tej metody – w takiej sytuacji zapłata jest w kwocie brutto, tradycyjnym przelewem. Płatność split payment odbywa się z kolei za pośrednictwem tzw. komunikatu przelewu, który dzieli zapłatę na kwotę netto i podatek. Przekazanie środków na rachunek VAT odbywa się w takiej sytuacji automatycznie – proces ten jest obsługiwany w pełni przez bank.

W niektórych sytuacjach split payment będzie obowiązkowy. Dotyczy to między innymi transakcji o wartości brutto przekraczającej 15 tys. złotych, które dotyczyły usług wskazanych w załączniku do znowelizowanej ustawy VAT określającej tzw. usługi lub towary wrażliwe. Mowa między innymi o produktach wykonanych z aluminium, złota czy srebra, sprzętach elektronicznych czy usługach budowlanych. W przyszłości mechanizm podzielonej płatności ma stać się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców będących podatnikami VAT. Warto jednak już teraz zainteresować się tym rozwiązaniem – może to być dobry sposób na rozdzielenie firmowych środków i uniknięcie problemów z płynnością finansową.

Zdj. główne: Alexander Grey/unsplash.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*